25 września 2020

Długa historia lotniska Berlin Brandenburg


Follow me! Aktualności Długa historia lotniska Berlin Brandenburg

Długa historia lotniska Berlin Brandenburg

Port lotniczy Berlin Brandenburg to długo wyczekiwana inwestycja w Niemczech, która po wielu burzliwych latach budowy nareszcie doczeka się szczęśliwego zakończenia. Pierwsi pasażerowie z nowego berlińskiego lotniska odlecą już 26.10.2020 r.. Kiedy rozpoczęła się budowa? Jakie problemy napotykano po drodze? Dlaczego budowa Berlin Brandenburg trwała tak długo? Zapraszamy do lektury.

Jak to się wszystko zaczęło?

Pierwsze głosy o potrzebie wybudowania nowego portu lotniczego w Berlinie pojawiały się już na początku lat 90-tych. Tuż po zjednoczeniu Niemiec w 1990 r. powstały pierwsze plany budowy nowego lotniska, jako potencjalną lokalizację wskazywano Jüterbog, Schönefeld i Sperenberg. Lokalne władze już wówczas widziały sporo problemów związanych z funkcjonowaniem, aż 3 lotnisk w Berlinie.
Pierwsze konkretne decyzje podjęto w 1996 roku, to właśnie wtedy władze związkowe Berlina i Brandenburgi wskazali lokalizację nowego lotniska oraz przedstawili pierwsze plany budowy. Zdecydowano, że najkorzystniejszą lokalizacją będzie Schonefeld, a funkcjonujące w tym miejscu lotnisko Berlin SXF zostanie docelowo przekształcone w część nowego portu lotniczego.

Pierwsze kroki w kierunku budowy Berlin BER

Pierwotnie planowano, aby lotnisko Berlin Brandenburg International posiadało skrót BBI, takie też oznaczenia znajdziecie poszukując informacji z początku inwestycji. My dla uporządkowania posługujemy się w tym artykule aktualną nazwą i skrótem IATA – BER.
W 1999 roku zostało zawarte porozumienie w sprawie przesiedlenia miejscowości znajdujących się na terenie przyszłej inwestycji, a fizycznie pierwsze przesiedlenia rozpoczęły się w 2003 roku. W tym samym roku rozpoczęły się już pierwsza faza przygotowań do rozpoczęcia budowy. W 2006 roku zostają ogłoszone pierwsze przetargi na prace budowlane, rozpoczynają się również prace ziemne na terenie lotniska.
Jeszcze w 2006 roku inwestor otrzymuje zielone światło na rozpoczęcie budowy lotniska BER, a 5 września 2006 r. następuje symboliczne wbicie łopaty.

Początek długiej historii – czas start.

To właśnie dzień 5 września 2006 roku uznaje się za rozpoczęcie budowy nowego lotniska, planowane zakończenie prac wyznaczono na czerwiec 2012 roku. Jak już wiemy, tego terminu nie udało się dotrzymać o tym jednak za chwilę. Skala inwestycji była ogromna, miał to być jeden z największych portów lotniczych w Niemczech. Konieczne było m.in. wydrążenie tunelu kolejowego, budowy nowych systemów dróg kołowania, w 2008 roku wybudowano nową autostradę A113, powstał również dworzec kolejowy przy lotnisku (jeszcze w stanie surowym).
2008 roku to ważna data, ponieważ nie przewidując ogromnych problemów z zakończeniem budowy BER zostaje zamknięte trzecie berlińskie lotnisko Tempelhof. Cały ruch lotniczy skierowany został na lotniska Berlin Tegel i Berlin Schonefeld pierwotnie z myślą, że tylko na 4 lata. Kolejne lata budowy zwiastują, realizacji budowy zgodnie z planem. W 2009 roku zostaje osiągnięty stan surowy nowego terminala, koleje niemieckie wykończają nowy podziemny dworzec, a budowa nowego pasa startowego idzie zgodnie z planem. W 2009 roku zostaje zawieszona wiecha na wieży kontroli lotów, a w 2010 roku na budynku Terminalu. Kolejne lata to budowa kolejnych elementów zgodnie z planem, dlaczego więc na otwarcie lotniska czekamy do 2020 roku.

Deutche Welle nazywa lotnisko „Narodowy obiekt kpin” dlaczego?

Dlaczego czekaliśmy na lotnisko BER, aż tyle lat skoro jeszcze w 2011 roku z powodzeniem przeprowadzono próbny rozruch lotniska? Wszystko za sprawą nieudanych testów i prób systemów zainstalowanych w nowym porcie. Okazało się, że kolejne systemy nie przechodziły testów i prób, ale największym problemem były systemy przeciwpożarowe i oddymiania.
To właśnie te systemy pogrążyły całą inwestycję. Pierwotnie zastosowano skomplikowany system przeciwpożarowy składający się m.in. z 80 tysięcy spryskiwaczy, który nie działał prawidłowo. Próby naprawy i korekty nie przyniosły skutku, dlatego konieczne było skonstruowanie i zainstalowanie całkiem nowego systemu. Zadanie to okazało się tak trudne, że po czasie pojawiały się głosy, że łatwiej byłoby zburzyć i zbudować nowy terminal od podstaw. System przeciwpożarowy nie był jednak jedyną usterką wykrytą w czasie testów, w sumie stwierdzono ponad… 65 tysięcy różnego rodzaju usterek i wad.

Trzy razy wyższe koszty niż planowano

Berlin Brandenburg International miał kosztować ok 2 mld euro, jednak przeciągająca się w nieskończoność budowa, liczne usterki spowodowały, że koszty były zdecydowanie wyższe. Według ostatnich dostępnych danych koszt budowy BER przekroczył 6 mld euro!
Wszystko jednak wskazuje na to, że w październiku 2020 r. lotnisko zostanie otwarte.

Uruchomienie nowego lotniska w Berlinie to dobra wiadomość również dla polskich pasażerów, którzy regularnie korzystają z berlińskich portów. Nowe lotnisko finalnie zastąpi 3 porty lotnicze: Tempelhof, Tegel i Schonefeld. Pierwsze zostało zamknięte w 2008 roku, Tegel przestanie działać 8 listopada 2020 roku, a Schonefeld zostanie przekształcone w Terminal 5 nowego portu.

 


Bus Szczecin Berlin Brandenburg
Taxi Szczecin Berlin Brandenburg
Rozkład jazdy autobus Szczecin – Berlin Brandenburg

 

źródło: dw.com, berlin-airport.de